Nyheter

Senaste nytt! Gamla nyhter hittar du längre ner!

Vill du ha vårat nyhetsbrev? Klicka här!

Hej igen! När vi vaknade idag så snöade det lite lätt och var ett par minusgrader, men vi hade bestämt med bröderna Haas att vi skulle träna så det gjorde vi. Idag blåste det ca 5-6 m/s och kanonfint väder men som sagt bitande kallt. Man märker att prestationsförmågan sjunker fort när man börjar bli kall. Vi tränade i alla fall ca 1,5 timme och det blir riktigt bra träning när man är två båtar. Kul att det går att få ut mycket av träningen så här sent på året.
Nu ska vi inte segla på ett par dagar så det blir mycket konditionsträning fram till nästa gång.

Jonas <[email protected]>
- Sunday, November 10, 2002 at 16:23:13 (MET)
Hej! Vi har precis varit ute och fått ett kanon pass med bröderna Haas. Vi var i Långedrag och tränade för första gången på länge, skönt att vara tillbaks på hemmaarenan. Idag hade vi ca 7-8 m/s och nästan helt platt vatten vilket gör att alla manövrar (gippar och slag) blir mycket lättare och kan göras helt perfekt. Så fort det blir mer vågor så blir det mycket svårare att göra det perfekt.
Vi kommer att köra ett pass på vattnet i morgon också och hoppas att det inte blir för kallt. Nu ska vi ut och jogga och stretcha ut lite.
Ha en bra helg! Jonas o Axel

Jonas <[email protected]>
- Saturday, November 09, 2002 at 15:48:05 (MET)
Hej! Nu är vi tillbaks från träningshelgen i Danmark. Det har varit mycket givande träning och det var mycket fighting spirit under racen. I fredags blåste det mellan 2-6 m/s och vi körde korta race med några olika övningar inlagda för att göra det hela lite svårare. I den lättare vinden kom vi på några riktigt bra trix (som jag inte kan avslöja här)!!! Vi körde också gippträning mot en av de bästa danska besättningarna och mot vinnaren av för-OS som är från Norge. På lördagen blåste det betydligt mer, ca 7-9 m/s, och stora besvärliga vågor. Vi hade lite problem med att hålla höjden under förmiddagspasset, vi kom fram till att det kan bero på trimmet. Under eftermiddagen hade vi trimmat om och gick mycket bättre. Vi körde ganska korta race med många täta situationer, precis vad vi behöver träna på. När vi vaknade på söndagsmorgonen så blåste det mellan 14 ocg 17 m/s så det var bara att packa och åka hem. Men vi är mycket nöjda med helgen och att vi kunde få ut så mycket av den så här sent på året.
Nu väntar ett besök hos Claes Gregart på tisdag och mycket fysträning fram till fredag då vi börjar segla igen.

Jonas <[email protected]>
- Monday, November 04, 2002 at 20:56:11 (MET)
Hej! Idag åker vi till Danmark för att träna mot flera besättningar som är topp 15 i världen. Vi ser fram emot bra träning och hoppas att det blir lagom med vind. Det verkar som att det kan bli riktigt blåsigt på söndag (15-20 m/s). Vi skriver mer efter helgen.

Jonas <[email protected]>
- Thursday, October 31, 2002 at 10:08:05 (MET)
Hej! Under helgen har det varit landslagsläger i Marstrand. Det har varit bitande kallt, i fredags var det full snöstorm, det hade varit kanon med skidglasögon. Tyvärr så har vi inte kunnat segla, Axel åkte på en ordentlig inflammation vid örat och då får man ta det försiktigt. Men vi har studerat de andra 49er seglarna och kan dra den enkla slutsatsen att man ska inte segla när det är under 5 plusgrader. Under lördagen blev det inga seglingar, det var för kallt. Istället hade vi många och bra föreläsningar om regler, kost, fysträning, metrologi och en del produktinformation från Robline, det är den tamptillverkaren som sponsrar svenska seglarförbundets landslag. Det har varit en mycket givande helg när det gäller framtiden också. Förhoppningsvis kommer det att bli ett 49er projekt mot OS 2008 som ska finasieras av klubbarna, svenska seglarförbundet och SOK. Vi får se hur det blir med detta men vi håller tummarna.
Framöver kommer vi att segla så mycket som möjligt, det verkar som att det kommer lite "värme" igen och då är vi på vattnet. Vi tränar också mycket kondition, ett pass om dagen förutom seglingen.
Om två veckor kommer vi att åka till Danmark på ett träningsläger, förhoppningsvis så ska vi inte skicka vår båt till gran canaria förrän i mitten på november, så då kan vi vara med under de två första helgerna i november i Danmark.

Jonas <[email protected]>
- Monday, October 21, 2002 at 23:20:36 (MEST)
Under helgen var vi i Stockholm och seglade TFO regattan. Det var bra vind under större delen av lördagen och under hela söndagen, men det var riktigt kallt. Det var bra racing med mycket jämna och spännande race och bröderna Haas seglade bäst under lördagen, de hade stor fördel av att segla på hemmaplan. Under söndagen hade vi inget flow, en tjuvstart och lite material som gick sönder, så det var ingen höjdardag för oss. Men vi känner ändå att vi har blivit mycket bättre och har nu bara problem med farten i vissa situationer, bla starterna. Vi kommer att jobba mycket med detta under hösten och vintern. Vi har senast i förra veckan gått över till ett nytt system hur vi ska göra i accelerationerna och det kommer antagligen att bli kanonbra när vi har övat in det tillräckligt många ggr.
Nu kommer vi att under veckan gå över båten i minsta detalj för att allt ska hålla och fungera problemfritt. Vi lägger mycket energi på fysträningen för att orka att träna mycket under hösten och vintern men framförallt med tanke på nästa tävlingsäsong som börjar i Aten i februari.
Nästa helg (fre-sön) är det landslagsläger i Marstrand. Det brukar vara ett tufft läger med många timmars segling, föreläsningar och fystest. Vi ser fram emot detta. Vi skriver snart igen.

Jonas <[email protected]>
- Tuesday, October 15, 2002 at 12:14:21 (MEST)
Hej!
Nu har vi kommit hem från en hård men riktigt bra helg i Danmark. Tävlingen skulle börja i fredags men då vinden var mycket ostabil och lätt blev det inga race. Vi stack dock ut på vattnet och tränade ett pass på kvällen tillsammans men fem andra båtar. Det var lätt vind men bra träning.

I lördags var det så dags för racing på riktigt. De första tre seglingarna bytte rorsman och gast positioner, dvs Jonas styrde och jag gastade. Detta är ett mycket bra sätt att lära sig varandras svårigheter på. När vi har känt på hur det är att vara i den andre personens uppgift i de olika situationerna lär vi oss hur otroligt viktig vår kommunikation är. Vi måste hela tiden berätta för den andre hur det känns i båten och vad vi tänker. Två av seglingarna med ombytta roller gick mycket bra och vi hade väldigt kul.
Vi seglade sedan tre seglingar där vi hade våra normala positioner. Vi seglade bra men hade tyvärr lite problem med två block på bommen och fick bryta två seglingar.

På söndagen fick vi genomfört fem seglingar och vi seglade riktigt bra i flera av dem. Vi följde vår strategi noga och gjorde många smarta taktiska drag.
Totalt slutade vi på en åttonde plats, vilket är klart godkänt med tanke på att vi fick bryta två seglingar.
Vi hade en rolig helg och lärde oss mycket.

Jonas och Axel
- Tuesday, October 01, 2002 at 10:24:30 (MEST)
Hej! Vi har inte skrivit på länge, vi är ledsna för det. Vi har tränat hårt de sista veckorna och nu i helgen var det höstcup i Långedrag. Det blev en fantastiskt rolig tävling om än väldigt nära land.
På torsdag kommer vi att träffa vår förträffliga Claes Gregart för att prata team building och om vad vi ska göra och tänka på för att bli bäst i världen.
På torsdag eftermiddag åker vi till Danmark för att segla det danska mästerskapet. Det kommer att bli riktigt bra träning, danskarna är duktiga. Skriver mer snart.

Jonas <[email protected]>
- Monday, September 23, 2002 at 19:55:33 (MEST)
Semestern är slut och vi har äntligen börjat segla igen!
Vi har haft en paus på ett par veckor efter EM och är nu laddade för att träna mycket under hösten.
I helgen var vi på träningsläger i Råå. Vi var tre 49ers och fick mycket bra träning. Vindar från 0-13 m/s gjorde att vi verkligen fick en bra genomkörare och en fin start på höstens träningsperiod.
Ha det fint!

Axel
- Wednesday, September 04, 2002 at 11:02:03 (MEST)
Hej! Eurosport kommer att visa ett 12 minuter långt program från EM i Norge. Jag vet inte om det är bra men jag tror att det kommer att vara fräcka bilder. Programmet kommer att sändas två gånger, dels den 28/8 klockan 1300 och den 30/8 klockan 1100. MISSA NU INTE DETTA!!!!

Jonas <[email protected]>
- Sunday, August 18, 2002 at 10:56:01 (MEST)
Då var EM över, det blev inga race sista dagen pga för mycket vind. Vi är nöjda med regattan, vi har helt klart höjt vår nivå och det känns mycket bra. Som det står på svenska seglarförbundets hemsida www.ssf.se så har vi "blommat ut" och börjat segla mot världseliten på allvar. Det är otroligt tätt i racen och det är små misstag som leder till stora poängskillnader och med lite mer träning så kommer vi att kunna minimera dessa misstag och då kommer vi att vara mycket högre upp på listorna.
Nu kommer vi att ta det lugnt med seglingsträningen ett litet tag. Vi kommer att träna mer kondition, det är mycket viktigt för att kunna hålla koncentrationen under långa regattor men också för att orka träna så mycket som det kommer att behövas.
Ha en trevlig sommar!

Jonas <[email protected]>
- Saturday, August 03, 2002 at 16:23:41 (MEST)
Hej igen!
Idag har vi haft en riktig hårdvindsdag! Tre race med ca 10 m/s och mycket næra land, vilket innebar att vinden var mycket varierande. Det var mycket svårseglat men stundtals gjorde vi det riktigt bra. Resultaten har inte kommit upp ænnu men vi tror att vi blev 9, 13 och 9. Inga toppresultat som vi hade behøvt før att hamna i guldfinal men det ær inte mycket som fattas nu. Vi seglar mycket lugnare och har också en bra kommunikation ombord. Vi behøver træna mer hårdvind men efter det så kommer vi helt klart att vara med i toppstriden!
Nu blir det två dagars bra segling i silverfinal dær vi ska ge allt och verkligen vara i topp!

Axel och Jonas
- Wednesday, July 31, 2002 at 17:32:15 (MEST)
Hej igen. Nu har vi seglat tre race till och idag seglade vi battre an igår. Resultaten idag blev 5, 9, 10 och vi ligger sammanlagt 33a med sju poang upp till 25e plats. Det ar kval race imorgon ocksa och det galler att vara blend de 25 basta for att fa segla guldfinal. Det ar valdigt jamna race och det ar valdigt lite avstand mellan batarna sa det ar mycket som kan handa.
Vi har haft kanon vader idag, ca 4-6 m/s och strålande sol så vi njuter av seglingen och sak kora så det ryker imorgon.

Jonas <[email protected]>
- Tuesday, July 30, 2002 at 18:05:35 (MEST)
Hej! Nu har vi seglat tre race i ganska latt vind. De två førsta racen gick bra, vi blev 7a och 8a. I sista racet fastnade vi på startbaten och kom riktigt dåligt i mal. Men vi ar ganska nøjda med dagen, vi vet inte om det blir fler race idag men det ar møjligt. Skriver mer snart.
- Monday, July 29, 2002 at 15:43:03 (MEST)
Hej!
Då ær vi på plats i Grimstad. Hær ær fantastisk fin natur och hærliga seglingsvatten. Vi har trænat ett fint pass varje dag och kænner oss verkligen i form. Inmætning och invægningen gick mycket bra och vi slapp banta.
Idag var det tid før tune up race men det har varit helt stilla hela dagen så vi har inte kunnat segla. Ikvæll ær det invigning med pompa och ståt och imorgon børjar seglingarna.
Vi skriver snart igen!

Axel <[email protected]>
- Sunday, July 28, 2002 at 16:07:03 (MEST)
Hej!
Nu är allt klappat och klart för avfärd mot Grimstad, Norge. Vi åker imorgon och kommer att börja träna på fredag. Då gäller det att komma underfund med de lokala vindförhållandena och att stämma av strömmar mm. Under lördag och söndag kommer det att vara inmätning, vilket innebär att båten ska vägas, roder och centerbord ska mätas, seglen ska mätas och vi ska väga oss. En lång procedur att gå igenom men eftersom alla gör det så vet vi också att allas material är identiskt.
Vi kommer att segla ett kort pass varje dag för att hålla känslan uppe men det är också viktigt att vi inte seglar för mycket dagarna innan en stor regatta eftersom vi vill vara i toppform och känna oss pigga. På måndag börjar så EM och då hoppas vi att alla ni fans där ute i cybervärlden håller en tumme för oss!

Axel <[email protected]>
- Wednesday, July 24, 2002 at 09:46:02 (MEST)
Hej! Nu har vi packat för att åka till EM i Norge. Det ska bli väldigt roligt att tävla igen. Det är alltid lite extra krydda när det är mästerskap. Träningen fram till nu har varit kanonbra och det känns riktigt bra. Vi åker till Norge på torsdag morgon och jag försöker att skriva såfort det händer något. Ha det bra.
Jonas <[email protected]>
- Tuesday, July 23, 2002 at 17:21:07 (MEST)
Hej! Den senaste veckan har vi haft kanonbra träning i Björlanda. Vi har seglat ett par pass ensamma och några stycken med en båt till. Vi har lagt den mesta energin på att testa fart men även en del på tekniken. Niels har varit med och filmat ganska mycket, vi lär oss mycket av se oss själva. Vi kommer att köra ca 3 pass till innan vi åker till grimstad i Norge där EM kommer att gå i slutet på månaden.

- Thursday, July 18, 2002 at 22:05:28 (MEST)
Hej! Förra veckan var vi på Marstrand och tränade. Tyvärr så var inte vindarna på vår sida. På torsdagen var det helt stiltje och på fredagen var det för mycket vind. Annars var det kanon. Idag har vi varit hos Claes Gregart och ventilerat vår satsning så nu har ökad motivation att ta tag i olika saker och det känns riktigt bra.
Imorgon börjar seglingsträningen igen. Vi kommer att vara på Marstrand tisdag och onsdag och sedan flytta båten till Björlanda.
Skriver snart igen.

Jonas <[email protected]>
- Monday, July 08, 2002 at 21:16:30 (MEST)
Hej! Kieler woche är avklarat och vi har kommit hem till Sverige igen. Det har varit en mycket lärorik och rolig regatta. Vi har verkligen börjat segla med våra huvuden igen och har kunnat koncentrera oss på vägvalet och taktiken istället för på tekniken. Vi har varit uppe som etta vid flera tillfällen och har seglat riktigt bra. Tyvärr har vi gjort några misstag men det handlar bara om rutin.
Vi blev 13 sammanlagt och det är vi ganska nöjda med, vi vet nu att vår kapacitet är betydligt högre än så.
Igår och idag (tisdag) vilar vi för att på onsdag börja träna igen. Vi kommer att vara i Marstrand denna veckan för att sedan flytta ner till Långedrag för att få förhållanden livärdiga till Grimstad, Norge där EM kommer att gå i slutet på juli.
Skriver snart igen. Ha det bra!

Jonas <í[email protected]>
- Tuesday, July 02, 2002 at 12:08:02 (MEST)
Hej!
Nu händer det mycket! Vi är i Kiel och seglar Kieler Woche som är världens största tävling till antalet deltagare om man ser till alla klasser.
Vi började veckan bra med bla en tredje plats och vi lag tio efter första dagen. Det är 50 49ers här och vi kände att vi var med i toppen och verkligen hade kontroll pa var segling. Andra dagen blev det inga seglingar eftersom det blaste för mycket. Vi var dock ute med var tranare Niels Flohr och tränade i tva timmar. Toppen träning! Härligt att psyka sina motstandare lite!
Igar var det dock dax för race igen. Vi seglade ett race där vi blev tio, vilket vi inte var helt nöjda med eftersom vi hade en del strul. Andra racet började dock super bra när vi gjorde en riktigt bra start och ledde seglingen. Tyvärr kom det in en riktigt otäck regnby med vindar kring 16 m/s. Alla 49ers slog runt och tyvärr knäckte vi var mast. Seglingen blev avblast sa vi förlorade inget resultat pa det men hade en hel eftermiddag och kväll med mycket arbete för att fa var reservmast seglingsklar inför finalseglingarna idag.
Nu gar vi dock pa land och väntar eftersom det blaser väldigt mycket. Vi hoppas att vi far komma ut och segla eftersom vi är i guldfinal och är riktigt sugna pa att vinna nagra race!
Ha det gött!

Axel <[email protected]>
- Saturday, June 29, 2002 at 14:18:08 (MEST)
Hej! Vi har haft tre helt fantastiska seglingsdagar. I fredags hade vi en västlig vind på 8-10 m/s och helt tokiga vågor. Vi hade full kontroll på läget tills saker började gå sönder och till slut hade vi inga trapetser på babords sida så vi slog runt några gånger men kom in välbehållna och mycket trötta. I lördags började tävlingen i Säro, tyvärr kunde bara 6 stycken besättningar komma men det skulle visa sig att det var alldeles tillräckligt för att få en kanonbra regatta. Upplägget var att vi skulle segla så mycket som möjligt med så högt tempo som möjligt och det kan man lugnt säga att vi gjorde. Vi seglade ca fyra timmar i streck och hann med sju race. De första racen gick inte så bra för oss, vi hade lite problem med båten men det redde vi upp och de sista tre racen blev mycket bra. Det är alltid skönt att vinna sista racet för dagen. Idag, söndag, körde vi också sju race efter att först ha sett VM matchen på storbilds tv. Det har varit otroligt bra träning i helgen med mycket tempo och tighta situationer vilket vi har eftersträvat att ha på träningen.
I veckan har vi en del logistik att ta hand om, vi får bla en ny mast som vi måste fixa till så att den är klar när vi åker till Kiel och ska tävla om en vecka. Vi ska också förbereda ett föredrag som vi ska hålla på onsdag och lite andra småpsaker som tar tid och måste göras. Så det blir ingen mer seglingsträning innan Kiel utan vi kommer att lägga träningstiden på löpbanan och gymmet.
Ha det bra! /Axel o Jonas

Jonas <[email protected]>
- Sunday, June 16, 2002 at 22:16:51 (MEST)
Hej! Igår var vi på landslagsträff i Lerum. Dagen bestod av segling och två kortare men mycket bra föredrag. Fredrik Lööf berättade om hur det är att segla på en Volvo ocean race båt och Hans Wallén berättade lite om hur han ser på sin segling både på vattnet och på land. Det är fantastiskt kul och nyttigt att lyssna på deras berättelser om OS satsningar.
Idag var tanken att vi skulle ha ett träningsläger i Särö eftersom det är en tävlingen där till helgen. Men vår tränare Niels kunde tyvärr inte komma pga ett larm på hans jobb. Det gjorde dock inte så mycket eftersom det har varit näst intill vindstilla hela dagen. Vi lyckades få lite vind så vi kunde segla några timmar och det blev hyfsat bra träning ändå. Imorgon har vi samma upplägg som idag men hoppas på lite mer vind lite mer sol och fler båtar på vattnet.

Jonas <[email protected]>
- Thursday, June 13, 2002 at 16:25:51 (MEST)
Hej alla seglarvänner!
Som ni förstår av Jonas text är vi mycket nöjda med publiciteten vi fått under Stopover Göteborg. Att få visa upp oss och våra sponsorer så som vi gjort under denna veckan är helt fantastiskt. Att alla människorna inte förstod allt av själva seglingen gör inget men alla förstod nog att 49ern är seglingens formel 1 och att vi därför fångar många blickar. Piren vid Ahlströms samt kajen där vi sjösatte var överfull med folk och alla var där för att titta på oss. UNDERBART!
Vill givetvis passa på att rätta Jonas lite också; som ni förstår hade jag inte tur under golftävlingen utan använde bara mitt logiska tänkande. Detta innebar att bollen kunde träffas hur hårt som helst så länge den följde marken eftersom vi inte slog ner i hål utan korgar som fångade upp bollarna. Synd att ingen annan tänkte på samma sak,,,,,,,,,
Nu ska jag flyga vidare!

Axel
- Thursday, June 06, 2002 at 18:06:21 (MEST)
Hej! Det har varit några ganska hektiska dagar fyllda av segling och Volvo ocean race stopover här i Göteborg. Vi har haft uppvisnings segling alldeles vid hamnområdet och det har varit otroligt mycket människor som har tittat. Vi har haft väldigt tur med väder och vind och söndagens seglingar blev fantastiskt bra. Det var väldigt många med från Volvo båtarna, några som var med: Chris Nickelsson, tvåfaldig världsmästare i 49er. Grant Dalton (behöver inte skriva mer), Knut Frostad, skipper på Djuice men kan inte segla 49er, dom slog runt minst fem ggr. Neal och Lisa McDonald (skeppare på Assa Abloy resp. Amer sports two) seglade tillsammans. Detta var inte alla som var med men som ni förstår var det succé.
Efter seglingen bar det av till Göteborg city golf för en driving range tävling som slutade fantastiskt bra för mig och Axel. Jag blev tvåa och Axel vann (på ett helt fantastiskt turligt sätt) så han ska få åka helikopter över Göteborg nu på fredag.
Nu fortsätter vår vanliga träning och det ska bli kanon skoj.
Skriver mer snart.

Jonas <[email protected]>
- Tuesday, June 04, 2002 at 21:57:36 (MEST)
Hej! Nu är vi hemma i Sverige igen. Det blev inga fler seglingar i Holland på grund av för mycket vind. Vi tävlade alltså bara i två dagar och fick sitta på land och vänta de sista tre dagarna. Frunktansvärt tråkigt och enerverande. Men vi kan ju inte styra över vädret.
Vi hade helt nya segel till regattan och det kändes att vi hade lite bättre fart, men den största skillnaden sitter i spinnackern som är mycket mer lätthanterlig när den är ny.
Nu väntar träning här hemma och nästa vecka blir det mycket uppvisnings seglingar i Göteborgs hamn under Volvo ocean race stoppet. Vi kommer att segla en uppvisningssegling vid Ahlström pir på söndagen den 2/6 precis efter den direktsända VM matchen mellan Sverige och England på storbildsskärm.Vi kommer att börja segla vid 15 tiden och seglar i tre timmar. Till detta kommer även världsmästaren i 49er Chris Nicholsson och europamästaren Neal McDonald som är skeppare på Assa Abloy!!! KOM OCH TITTA!!! Vi kommer också att vara där på måndagen den tredje mellan 18-20. Det kommer att bli otroligt häftigt att titta på så missa inte detta!!

Jonas <[email protected]>
- Tuesday, May 28, 2002 at 12:39:32 (MEST)
Hej!
Nu var det ett tag sedan vi skrev in nyheter har men det ar fullt upp har i Holland. Vi befinner oss i Medemblick och seglar SPA-regattan. Vi har haft tva dagar med fina vindar och mycket tajta och harda race. Vi har haft en del strul och otur men lyckats fa nagon riktigt bra segling. Det ar harligt att vara framme och nosa i toppen lite da och da. Snart har vi sett till att fa undan vara dippar och kommer att halla oss i topp!
Idag har vi gatt pa land och vantat hela dagen eftersom det blast kring 15 m/s.
Jonas har dragit pa sig en forkylning och ar lite ur form men han kampar pa och det var nog tur i oturen att det inte blev race idag. Starkt att han dock kampar pa och inte ger upp! Imorgon ska vi se till sa det blir lite kul pa vattnet med svenska 49ers i topp!

Axel
- Friday, May 24, 2002 at 18:00:55 (MEST)
Hej!
Här kommer lite nyheter igen! Som en del redan vet ändrade vi våra planer och åkte inte till Norge utan stannade hemma istället eftersom min flickvän brutit båda armarna och behövde lite hjälp. Helt utan segling har vi givetvis inte varit! Vi har tränat ett pass om dagen i en vecka nu och verkligen fått bra träning. Vi har tidigare känt att vi kan göra manövrarna bra när vi seglar själva men att vi tappar lite när vi hamnar i stressiga situationer under race. Förra veckan seglade vi en del med bröderna Bengtsson och fick då möjlighet att träna manövrar under stress eftersom vi seglade match racing mot varandra. Vi har försökt att försvåra vår träning något genom att inte alltid göra alla moment optimalt samt att öka tempot avsevärt. Nu känns det som om vi kommit underfund med lite av problematiken och fått bättre kontroll också under stress.

Under veckan har vi också jobbat en del med en uppvisningssegling som vi ska ha under Volvo Ocean race stoppet i Göteborg. Då kommer vi att segla utanför Ahlströms pir på en liten bana och ni är alla hjärtligt välkomna att titta på! Vi kommer att vara ca fem svenska båtar som utmanas av några av Volvo Ocean Race seglarna, bl. a Chris Nicholson, Neil McDonald och Knut Frostad. Det kommer att bli korta, snabba och spektakulära seglingar som kan följas från någon meters avstånd!

Vi vill också passa på att presentera vår nya sponsor: SANDÅ MÅLERI.
Ni kan snart se deras logotyp i vår fock samt här på hemsidan!

Axel
- Tuesday, May 14, 2002 at 19:00:51 (MEST)
Hallå! Nu har vi kommit hem till kalla Sverige igen och vi har tagit det lugnt några dagar. Det är oerhört påfrestande för kroppen att vara iväg på långa regattor.
På hemvägen gick en vajer av på masten så vi har fått göra nya, men vi har inte fått alla delar från England ännu så vi väntar och väntar. Nästa sak på vår lista är ett besök hos vår gode vän, mentor och hjärnskrynklare Claes Gregart. Vi har varit hos honom en gång innan och det gav väldigt mycket, han hjälper oss på vägen med vad vi ska lägga energi på och vad vi inte ska lägga energi på. Claes är och har varit en mycket duktig seglare så han vet vad det handlar om. Claes jobbar med personutveckling hos ett par stora företag och han är riktigt duktig på sin grej.
Efter det åker vi till Grimstad i Norge den 8onde maj för att segla Nordiskt mästerskap. Vi återkommer med våra små utvärderingar. Är ni intresserade av att ta del av lite mer ingående utvärdering av vår satsning så ring eller skicka ett mail så fixar vi det.

Jonas <[email protected]>
- Thursday, May 02, 2002 at 10:37:26 (MEST)
Hej
Nu har vi seglat tre dagar har i "blasiga" Hyeres. Ska tydligen alltid varamycket vind har men vi har annu bara haft latt och mellan vind. Vi ar nu fardiga med kvalseglingarna och det blev tyvarr silverfinal den har gangen. Vad som dock ar viktigt for oss ar att var segling nu praglas av sjalvfortroende och vi kanner att vi gjort stora framsteg sedan Mallorca och Aten.
Idag gar vi pa land och vantar pa vind. Tror att vi far vanta lange,,,,,,

Axel
- Wednesday, April 24, 2002 at 11:13:02 (MEST)
Rapport fran Frankrike. Ni far ursakta att det blir lite daligt skrivet men franska tangentbord ar inte som alla andra dom ar tvartom nastan sa skulle jag skriva so, vanligt skulkle det bli sq hqr ungefqr men jqg fqr val anpassa mig. Idag har vi seglat tre race och det har gatt ganska bra. Var andra segling var ingen hojdare men de andra 2 var vi 12 och 14 av 30 sa det ar helt ok. Vi har kanonbra vader ca 25 grader och sol och mycket varierande vindar. I gar hande en otrevlig sak, jag slog i stortan sa fruktansvart illa sa den nastan har dott. Som tur ar kanner jag inte av det nar vi seglar, jqg glommer val av det, men pa land gor det sa fruktansvart ont. Nu ska vi hem och trycka i oss pasta sa vi ar pigga till imorgon.
Bonjour et ca va?

Jonas <[email protected]>
- Sunday, April 21, 2002 at 17:28:15 (MEST)
Hej! Efter två veckors fantastiskt bra träning här hemma är det dags att åka iväg igen. Vi ska till Hyères där vi har kval till för-för-OS. Vi har aldrig varit där förut men ryktet säger att det kommer att bli mycket blåsigt. Vi får se, hursomhelst kommer vi att ge järnet och göra allt vi kan. Vi försöker skriva så mycket som möjligt när vi är iväg men det är inte alltid vi har tillgång till dator.

Jonas <[email protected]>
- Wednesday, April 17, 2002 at 14:16:26 (MEST)
Hej igen!
Nu har vi just packat ihop vår båt för att på onsdag köra till Hyere i Frankrike.
I förra veckan seglade vi varje dag i Kullavik. I onsdags började vi ett träningsläger med bröderna Haas och Backe/Bengtsson. Vi hade turen att få ha Niels Flohr som tränare under alla tre dagarna. Tanken var att vi skulle träna teknik i mycket vågor, men vinden var under hela veckan svag och oftast ostlig.
Vi ändrade därför snabbt om planerna och inriktade oss istället på slag och gippar samt mycket start träning. Starten är otroligt viktig i 49er segling och dessutom ganska svårt. Problemet i starterna ligger i att vi vill ligga uppe på startlinjen tidigt för att få den plats vi vill, men samtidigt vill vi ha fart i båten direkt när starten går. Vi övade därför mycket på att ligga still samt accelerationen.
Vi lärde oss mycket om hur vi ska arbeta med balansen i båten och kan nu accelerera igång båten betydligt snabbare än tidigare. Detta hoppas vi kunna utnyttja i Hyere.
Våra slag och gippar har också förändrats en hel del och vi försöker nu lära in ett mönster så att alla manövrar blir identiska. Snabbare slag och gippar ger en stor fördel i vägvalet och i närkamper.
Vi återkommer i nästa vecka med information från Hyere.
Håll tummarna!

Axel <[email protected]>
- Monday, April 15, 2002 at 21:16:14 (MEST)
Hej!
Nu har vi kommit igång med träningen här hemma igen! Förra veckan tränade vi två dagar på vattnet. Vi skulle ha seglat en tredje men det blåste inget så det blev en meckar dag istället. De två dagarna vi tränade var desto bättre! Vi har just inlett ett samarbete med Niels Flohr som tränare, vilket verkar fungera mycket bra. Vi fick under två dagar mer inputs om vår teknik än vad vi någonsin fått! Vi hade 2 till 7 m/s och väldigt byig vind. Detta gjorde det ypperligt att träna på teknik. Vi tränade slag, gippar och starter och har fått mycket nya tips som vi ska nöta denna vecka.
Vi kommer att fortsätta träningen varje dag denna vecka och får i slutet av veckan hjälp av Niels igen. Toppen!

Axel <[email protected]>
- Monday, April 08, 2002 at 11:28:41 (MEST)
Nu är vi hemma i Sverige igen. Resan hem gick bra förutom att färjan från Mallorca blev 5 timmar försenad.
Vi har utvärderat tävlingen och kommit fram till att allting har kännts bättre än i Aten. Även om slutresultatet inte var kanonbra så har vi kännt att vi har mycket bra fart i båten och har börjat hitta rytmen i starterna. De två sista starterna på regattan var mycket bra och vi var med i toppen.
Nu ska vi "vila" dvs inte segla men fysträna fram till torsdag då vi drar igång med träningen igen. Upplägget fram till nästa tävling som går i Hyères, Frankrike ser mycket bra ut. Vi kommer att bedriva träningen i Kullavik för att få vågträning. Vi kommer att träna tillsammans med Bröderna Haas och Backe/Bengtsson. Förhoppningsvis kommer vi att ha en tränare, Niels Flohr, som är en mycket duktig dansk 49er seglare. Skriver snart igen!

Jonas <[email protected]>
- Tuesday, April 02, 2002 at 14:39:56 (MEST)
Hej allhiop! Nu ar regattan over. De tva sista dagarna har varit helt galna. Igar, torsdag, blaste det ca 16m/s vilket medforde att endast 6 stycken av 35 startande kom i mal. Dessutom gick 5 master av daribland vara svenska traningspartners Backe/Bengtssons mast. Vi klarade oss ganska bra vi kom undan med tva forlorade lattor lite tamp som gick av osv, men vi kom iland helskinnade.
Annars har det varit en bra regatta och vi har verkligen kommit underfund med vad som behover goras och forbattras infor nasta tavling som gar i Hyeres, Frankrike om tva veckor.

Jonas <[email protected]>
- Friday, March 29, 2002 at 19:46:42 (MET)
Hej igen! Idag har vi borjat tavla. De 70 basta besattningarna i varlden ar med sa konkurrensen ar hog. Idag har vinden inte varit som under traningen men det har varit stabilt. Det har varit ganska lattseglat och starterna har varit helt avgorande. Tyvarr har vi inte startat jattebra men har i alla fall vetskapen om hur en bra start ska ga till aven om det inte alltid blir sa. Det finns ju alltid batar runt omkring som inte alltid gor tillatna saker och forstor. Men sa ar segling och det ar bara att lara sig vilka vi ska starta brevid och inte. Vi korde tre race idag, det forsta och sista gick bast dar var vi ungefar i mitten av faltet. I det andra racet hade vi ett litet breakdown och tappade manga batar.
Trots halvdaliga resultat ar vi mycket nojda med varan segling och det kanns mycket bra infor morgondagen. Efter morgondagen kommer de 35 basta batarna att gora upp i guldfinal och varat mal just nu ar att komma dit.

Jonas <[email protected]>
- Tuesday, March 26, 2002 at 21:09:36 (MET)
HEJ!
Da har vi snart varit har pa Mallorca i en vecka. Vi har tranat ett pass pa ungefar 3 timmar varje dag och arbetat mycket pa att forbattra baten. Nu ar alla saker i topp trim och vi ar riktigt sugna pa att fa raca. Idag skulle vi vaga in. Detta innebar att vi ater valdigt lite pa kvallen innan, dricker nastan inget och hoppar over frukosten. Imorse nar vi kom ner till Race Office for att anmala oss och vaga in visade det sig att vagen inte fungerade och de ville inte fixa en ny. Detta innebar att vi ska vaga in imorgon istallet, dvs ytterligare en dag med valdigt lite mat och vatten!!! JOBBIGT!
Idag har dock varit en trevlig dag. Vi tog ledigt efter lunch och akte runt har pa Mallorca och tittade. Har ar valdigt fint nar man kommer bort fran de varsta turisthaken.
Tavlingen borjar pa tisdag sa ta en titt da och se hur det gar for oss!

Axel
- Sunday, March 24, 2002 at 18:53:27 (MET)
Hola! Nu har vi tranat pa mallorca i tre dagar. Vi har haft bra vader, 22 grader varmt och soligt. Vinden har varit kanon, ca 4- 8 m/s. Vi har tranat mycket teknik och fart. Det kanns vekligen bra i baten och vi ser fram emot regattan som borjar pa mandag. Fram tills dess kommer vi att lagga nagra timmar om dagen pa traning sa att vi ar i toppform nar tavlingen borjar.
Jonas <[email protected]>
USA - Thursday, March 21, 2002 at 19:18:05 (MET)
Hej

Nu har vi varit hemma utan båt i nästan tre veckor. Det har varit jobbigt att inte kunna segla men vi har samtidigt fått gjort mycket annat som också måste göras. Vi har avverkat många svettiga och hårda fyspass, men också jobbat en hel del på sponsor frågan. Detta är ingen lätt sak men mycket lärorikt! Vi har nu fått klart att vi kommer att vara med på en uppvisnings regatta under Volvo Ocean race stoppet i Göteborg. Detta ger oss en ypperlig möjlighet att sälja vår 60 kvm stora reklamplats i seglena!
Intresserad?
Vi har även sålt en del tavlor och vi vill passa på att tacka alla företag som hjälpt oss genom att köpa en tavla. Ni får snart en presentation av dessa företag under fliken ”Sponsorer”.
Nu är det dock slut på längtan efter vindsus och skvättande vatten! Imorgon åker vi nämligen till Mallorca. Vi ska träna i några dagar och sedan segla ”Princess Sophia´s Trophy” där. Det ska bli riktigt härligt och vi är mycket taggade!
Följ oss under regattan här på vår hemsida så ska vi försöka hålla er uppdaterade!

Axel <[email protected]>
- Friday, March 15, 2002 at 15:38:07 (MET)
Hej alla glada!
Nu har vi kommit hem från tre fantastiska seglingsveckor i Aten. Vi har haft väldigt bra väder, men lite för lite vind ibland. De första två veckorna tränade vi tillsammans med två andra svenska båtar, några norrmän och några danskar. Vi fick ut det vi ville av träningen och känner att vi under dessa veckor har utvecklats väldigt mycket.
Sista veckan var det tävling, Athens Eurolymp. Vi är ganska nöjda med regattan, vi lyckades ofta med de saker vi tränat på.
Nu är det stenhård fysträning och några pass på vattnet som gäller fram till mitten på mars då vi beger oss till Mallorca och nästa Eurolymp tävling.

Jonas <[email protected]>
- Tuesday, February 26, 2002 at 11:42:03 (MET)
Hej igen! Nu är vi snart igång med seglingen igen, på tisdag åker vi till Aten, vi kommer att vara där i 20 dagar där de första två veckorna består av träning, träning och träning för att sedan avsluta med Eurolymp regattan i Aten. Det ska bli skönt att komma igång igen, trots att vi inte har haft något "långt" uppehåll så suger det verkligen i seglingstarmen.
Som ett bevis för att vår satsning drivs på ett bra sätt har vi fått GKSS ungdomsstipendie som vi är mycket stolta över att ha fått. Detta kommer att delas ut måpndagen den 4 februari på båtmässan i Nimbus monter klockan 1800.

Vi vill återigen passa på att tacka våra sponsorer, vi hoppas att Ni förstår hur mycket Ni betyder för oss, det är ni som gör att vi kan segla på heltid.

Vi återkommer från Aten.

Jonas <[email protected]>
- Saturday, February 02, 2002 at 13:38:45 (MET)
Hej igen!
Nu har vi lagt in båten för torkning och för att reparera lite. För tillfället tränar vi styrka och kondition så det ryker, målet är att göra "en sak om dagen" vilket vi gör och vilket ger resultat. Det som behövs mest är konditionen där vi båda två har mycket att hämta, men också ren styrka framför allt för Jonas.
Den 11 januari skickar vi båten till Aten, den ska vara framme den 5 februari. Vi kommer att träna och tävla i Aten under hela februari, vi ser fram emot detta.
Vi har bara varit ifrån båten ett par dagar men kan inte tänka på något annat än att få komma ut på vattnet igen.

Ha en riktigt God jul och ett Gott nytt år!

Jonas <[email protected]>
- Thursday, December 20, 2001 at 00:12:25 (MET)
Hej! Tyvärr så har det hänt något oförklarligt som det ibland gör med datorer så alla nyhetsbrev fram till nu försvunnit.
Men nu börjar vi om igen och hoppas på att detta inte ska ske igen.
Idag fick vi ett kanonpass till, det vra i och för sig ganska kallt och snöade lite grann men vi biter ihop!!!
Det känns skönt att vi båda har den höga motivation som krävs för att åka ut till GKSS 0730 i morse för att rigga båten (vi har haft ett litet breakdown) och köra ett två timmars pass så att vi kan gå till skolan efter lunch.
Som sagt hade vi nåpgar småskador som vi var tvugna att fixa, i söndags gick ett fäste till vingen av. som tur var hade Ronstan sådana i lager så vi har stått i farmors garage och plastat och meckat. det verkar som att det blev riktigt bra!
Imorgon kör vi igen, tyvärr så är det bara vi och några isbjörnar utanför Långedrag, hade varit skoj med fler båtar.

Jonas <[email protected]>
- Wednesday, November 28, 2001 at 20:23:20 (MET)